5 tips om om te gaan met teleurstellingen

Iedereen heeft wel eens te maken met teleurstellingen. Heb je een onvoldoende voor een toets, waarvoor je goed geleerd had, heb je geen kaartjes kunnen bemachtigen voor het concert van je favoriete band of zegt je vriendin op het laatste moment af voor een afspraak. Teleurstellingen zijn nooit leuk. Daarom dat ik vandaag een artikel heb over hoe je er het beste mee om kan gaan!

De reden waarom ik dit artikel wilde schrijven is omdat ik een tijdje geleden te horen heb gekregen dat ik niet naar Londen Fashionweek mocht. Ik heb wel vaker teleurstellingen gehad in het modellenwerk (zoals afgewezen worden bij bureau’s), maar meestal kon ik me er wel meteen overheen zetten. Deze keer had ik er wat moeite mee, ik had er namelijk ontzettend op gehoopt, omdat ik wist dat ik tijdens de Fashionweek in september niet mee kan doen in verband met school. Ik wilde als liefst janken en mezelf verstoppen en zielig vinden, maar dat is niet altijd de juiste oplossing, afgaande op mijn eigen ervaring. Hieronder geef ik 5 stappen die ervoor kunnen zorgen dat jij over die teleurstelling heen komt.

1. Verwen jezelf

De eerste stap om over een teleurstelling heen te komen, is om jezelf eens lekker te verwennen. Waar raak jij ontspannen van? Is het een grote, lekkere reep chocolade, is het een bad, of is het onder de dekens zitten met een goed boek? Doe het, want het mag! Na een teleurstelling, mag je jezelf best even zielig vinden en jezelf net iets meer verwennen dan dat je normaal doet. Of kijk je moeder, broertje of vriend even aan of ze warme thee voor jezelf willen zetten of deze avond willen koken. Als je uitlegt wat er aan de hand is, dan begrijpt hij/zij het echt wel!

2. Accepteer het

Ik ben geneigd om manieren te zoeken waarop ik toch nog hoop krijg, dat iets wel door gaat. Niet slim. Hierdoor blijf je hopen en hopen, terwijl je weet dat je diep van binnen toch wel weet dat het niet meer gaat gebeuren. Begrijp me niet verkeerd, hoop is goed, dromen voor een goal is goed, maar hopen op een loos iets, dat is wat minder slim. Bovendien, wat gebeurt er als het toch niet lukt, dan ben je weer teleurgesteld. Als je het had geaccepteerd, dan word je dus maar 1x teleurgesteld, gaat het daarna dan toch door, dan komt het aan als een verrassing.

Accepteer ook dat je teleurgesteld mag zijn, iedereen is wel eens teleurgesteld en het is niet raar dat jij dat hebt. Ook al vind je zelf dat de oorzaak heel klein is, blijkbaar betekent het voor jou genoeg om er een beetje somber van te zijn.

3. Zoek afleiding

Zegt de ene vriendin af voor een avondje drinken? Die avond heb je dan toch al vrij gehouden, wellicht zijn er wel andere vriendinnen die wel wat willen drinken. Misschien heb je dan niet de afspraak waar je op had uitgekeken, maar je hebt het op z’n minst wel gezellig! Heeft het niet zozeer met een afspraak te maken? Ga dan dingen doen die je leuk vindt, zoals schilderen, wandelen door het park, een serie binge-watchen, een lekkere taart bakken. Er zijn genoeg dingen om te doen, waardoor je niet steeds aan die teleurstelling hoeft te denken.

4. Denk positief

Dit is de grootste valkuil die ik heb. Word ik teleurgesteld, dan komen er allemaal negatieve gedachtes en redenaties waarom het zo is. Een voorbeeld hiervan is mijn verjaardag: ik had een stuk of 9 mensen uitgenodigd om een drankje te doen voor mijn verjaardag. Uiteindelijk hadden er 6 afgezegd en kwamen er 3 mensen. Ik werd hier erg onzeker door, want waarom zouden ze niet kunnen, vinden ze mij niet belangrijk genoeg om naar mij te komen etc. Alle gedachtes waren heel erg negatief, totdat ik besefte dat er in ieder geval nog wel 3 hele lieve vriendinnen kwamen en dat misschien de timing gewoon heel erg stom was. Dat het een keer kan gebeuren.

Probeer niet in de negatieve cirkel van teleurstelling te blijven. Oké, het is niet leuk en het is shit, maar volgende keer beter. Denk vooruit, want uiteindelijk word je daar zelf  ook het meest gelukkig van. Dus als je je toets niet hebt gehaald, dan kan je beter denken: “Oké ik heb het deze keer niet gehaald, maar de volgende keer weet ik hoe deze toets in elkaar zit en kan ik daar beter voor leren.” in plaats van alsmaar blijven denken dat je je toets niet hebt gehaald.

5. Heb geen hoge verwachtingen

Dit punt is wel een beetje een cheater; het is natuurlijk niet wat je kan toepassen op het moment dat je teleurgesteld bent, maar ik wilde hem nog wel even benoemen. Waarom? Omdat op het moment dat je geen verwachtingen hebt, je ook niet teleurgesteld kan worden. Hoe ideaal is dat? Nu is hopen en dromen zeker goed, zoals ik ook eerder zei, maar zorg gewoon dat je ook goed hebt ingecalculeerd dat iets niet helemaal kan lopen zoals jij het had bedacht. Hierdoor krijg je in je leven heel veel verrassingen, omdat je er eigenlijk niet helemaal op rekent.

Dit zijn mijn manieren om met teleurstelling om te gaan en ik vond het ook fijn om ze even weer zo zwart op wit neer te zetten, zodat ik er zelf ook weer aan herinnerd word.

Liefs Sylvia

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *